Skip Navigation LinksHome > Média > Média o nás > Napsali o nás! Lidové noviny

Napsali o nás! (Lidové noviny, 11.11.2011)

Pojišťovny nasazují detektory lži. Brání se množícím se podvodům

11. listopadu 2011 7:01 PRAHA - "Dobrý den, chtěl bych nahlásit pojistnou událost." Při vyslovení podobné věty v telefonátu s pojišťovnou si již zanedlouho budou lidé žádající od pojišťoven peníze dávat zvýšený pozor na to, co říkají. Jejich oznámení totiž může přezkoumat hlasový analyzátor.

Ten má pomoci pojišťovně odhalit, zdali žadatel o vyplacení pojistného plnění mluví pravdu, či ne.

"Již brzy začneme hlasový analyzátor testovat," potvrdil Lidovým novinám Jakub Strnad, předseda představenstva pojišťovny Allianz - třetí největší pojišťovny působící na českém trhu. Allianz pojišťovna bude první, která k analýze hlasu přistoupí.

Využití analyzátoru již zkoumala i největší pojišťovna v zemi, Česká pojišťovna. "Máme všechny informace o možnostech tohoto nástroje. Teď ale neuvažujeme o takové investici," uvedl mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.

K zapojování nejmodernějších technologií přiměl pojišťovny rychlý růst podvodů. Mnohé z nich uvádějí, že počet odhalených podvodů za tři čtvrtletí již překonal jejich množství zaznamenané za celý loňský rok. "Zejména co do objemu podvodů došlo k razantnímu vzestupu," řekl mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.

Zájem pojišťoven o novou techniku potvrdil i Jiří Kristek z firmy Retia, která analyzátory dodává. "Probíhá řada jednání s pojišťovnami. Náš přístroj dokáže měřit všechny složky lidské řeči. V případě, že je v lidském hlase obsažena nějaká indikace o možném pojistném podvodu, lze tento jev indikovat a dále zpracovávat. V současné době je v jednání pilotní projekt," řekl Kristek.

Zapojí se i soukromá očka

Kromě vyspělé technologie budou některé žádosti o výplatu pojistného plnění přezkoumávány i profesionálními detektivními agenturami. Stále více pojišťoven totiž sází nejen na vlastní síly, ale složitější případy předává soukromým detektivům.

"V nejbližší době uvažujeme také o zapojení externích profesionálních detektivních agentur. Chceme je využívat tam, kde máme velké podezření, že se jedná o organizované podvody," potvrzuje Strnad. S externími detektivními agenturami začaly spolupracovat i některé další pojišťovny, například Wüstenrot, Direct či Slavia.

Nově se pojišťovny rozhodly také sdílet údaje o podezřelých žádostech o pojistné plnění u pojištění motorových vozidel, které láká nejvíce podvodníků. Systém nyní testuje Česká asociace pojistitelů (ČAP). Spuštěn má být na konci prosince.

"Systém nám nejprve pomůže upozornit na pokusy některých klientů a organizovaných skupin o duplicitní nebo fingované likvidace pojistných událostí mezi našimi pojistiteli. V dalším kroku počítáme s jeho rozšířením na detekci potenciálních pojistných podvodů i v dalších druzích pojištění. Věřím, že kromě zvýšení efektivity v odhalování pojistného podvodu bude systém působit i preventivně," sdělila mluvčí ČAP Jolana Ackermannová.

Pojišťovnám umožní spuštění systému být více obezřetné vůči těm, kteří se v minulosti pokusili u konkurenčních pojišťoven o pojistný podvod, řekl mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Podvody provokuje i krize

Prudký nárůst pojistných podvodů souvisí i s hospodářskou recesí, shodují se pojišťovny. "V letošních statistikách vyšetřování pojistných podvodů je jasně patrný nárůst odhalených případů mezi malými a středními podnikateli," říká Ludvík Bohman z České pojišťovny.

"Páchá se mnohem více větších podvodů souvisejících s tím, že některý podnikatel takto řeší svoji tíživou ekonomickou situaci," doplnil Milata z ČSOB Pojišťovny.

Zdroj: Lidové noviny, 11.11.2011, František Bouc

http://byznys.lidovky.cz/pojistovny-nasazuji-detektory-lzi-brani-se-mnozicim-se-podvodum-pyo-/firmy-trhy.asp?c=A111110_154719_firmy-trhy_apa